Pagina's

vrijdag 25 mei 2012

#4 Predikant Jonathan Zondag

Tussen Hemelvaart en Pinksteren is het tijd voor Jonathan Zondag, predikant en onderzoeker van christelijke politiek. Nummer 4 in de serie 'wie zijn die wetenschappers met toepasselijke achternamen?'


Naam: drs. Jonathan Zondag
Weet veel van: Geloof
Huidig beroep: Predikant en onderzoeker christelijke politiek

Kun je wat vertellen over je naam?
Koning Lodewijk Napoleon stelde de achternaam verplicht. Mensen kozen toen ludieke achternamen in de verwachting dat de achternamen wel weer na een paar jaar zouden verdwijnen. Quod non. Uit stamboomonderzoek blijkt dat de zoons van mijn voorouders Jan Harms en Elizabeth Jans in 1812 de achternaam Zondag hebben aangenomen.

Weet je nog meer over de geschiedenis van je naam?
Mijn opa Sieger Zondag is in 1933 getrouwd met Grietje Zondag. Beide kwamen uit de regio Stadskanaal. Op suggestie van Sieger is uitgezocht of hij familie was van zijn vrouw. Ze bleken inderdaad een gemeenschappelijke voorvader te hebben gehad die in 1720 is geboren. Dat hebben we helaas pas in 2005 ontdekt, toen Sieger en Grietje al overleden waren.

Speelde je naam een rol gespeeld bij je studiekeuze?
Mijn naam heeft geen rol gespeeld bij de keuze van mijn studie theologie. Er zijn in Nederland duizenden mensen met de achternaam Zondag. Slechts een paar ervan zijn theoloog. Een neef van mijn moeder is dominee maar heet Van de Kerk. Ook toepasselijk.

Krijg je vaak commentaar?
Als ik een preekbeurt vervul in een kerk waar ik nog niet eerder ben geweest, kunnen mensen zich oprecht vrolijk maken over de humor van dominee Zondag die op zondag preekt. 'Met zo'n achternaam kun je alleen maar dominee worden', zeggen mensen dan.

Hoe gaat het als je je naam moet spellen?
Bijna altijd verstaan mensen de naam in een keer goed, maar geloven ze hun oren niet. In spellen heb ik niet altijd zin. Soms zeg ik: 'vrijdag, zaterdag..' De reactie luidt dan steevast: 'Dus toch'. Een keer vroeg iemand aan de telefoon of ik misschien meneer Zondig ben. Als christen kan ik dat alleen maar beamen, al vind ik de achternaam Zondag mooier.

Waarover gaat je promotieonderzoek?
Rollen van christenen in de politiek. Vaak wordt gedacht dat christelijke politiek vooral gebaseerd is op bepaalde ethische principes, zoals gerechtigheid en rentmeesterschap. Maar de Bijbel staat vol verhalen over mensen waar christenen van nu zich aan spiegelen. Voor de politiek bekijk ik hoe christenen zich spiegelen aan de bijbelse rollen van koning, priester en profeet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten