Pagina's

maandag 14 mei 2012

#3 Landbouwkundige Anton Haverkort

Wie zijn die wetenschappers met toepasselijke achternamen, wat onderzoeken ze en wat heeft hun naam opgeleverd? Interview 3: landbouwkundige Anton Haverkort.


Naam: prof. dr. ir. Anton Haverkort
Weet veel van: Aardappels
Beroep: onderzoeker bij Plant Research International van Wageningen Universiteit en Research Centrum en buitengewoon hoogleraar gewaskunde aan de Universiteit van Pretoria in Zuid Afrika

Waar komt de naam Haverkort vandaan?
De naam stamt uit begin 17e eeuw en begon als haverkotte. De naam komt uit Twente. Een kotte was een 'katersted' ofwel de stede van een kater/keuter, de boerderij van een kleine boer. Dus 'kleine haverteler'.

Heeft de naam een rol gespeeld bij uw studiekeuze?
Niet zozeer de naam als wel het voortkomen uit een oud akkerbouwgeslacht. De naam en mijn beroep hebben allebei met akkerbouw van doen. Mijn vader was boer in Overijssel en later in de Flevopolder en dat bepaalde mijn keuze voor Wageningen. Mijn eerste onderzoek was bij plantenfysiologie aan de biochemie van veroudering van haverblaadjes!

Welk onderzoek doet u nu?
Ik doe nu vanuit Wageningen aardappelonderzoek over de hele wereld.

Krijgt u vaak commentaar op uw naam?
Als ik geïntroduceerd word komt het weleens voor dat de inleider zegt dat wel te horen is dat ik van de arme zandgrond kom waar de haver niet lang werd. Dat klopt dus niet.

En dan laat u het daar bij zitten?
Nee, dan is mijn riposte: mijn voorouders waren de eerste supermoderne boeren die de kortstrorassen hebben geïntroduceerd. Dit soort rassen maakte de 'groene revolutie' mogelijk waardoor ze meer voedingsstoffen kunnen opnemen en daardoor meer opbrengen.

Gebruikt u uw naam weleens?
Vroeger maakte ik weleens een pluim vast aan mijn naam op een felicitatiekaart of zo. Nu maak ik een grote lus en teken er een paar aardappelogen op. Kijk, zoals hieronder.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten