Pagina's

donderdag 26 april 2012

#1 Akoesticus Maarten Hornikx

Leuk hoor, zo'n lijst met wetenschappers met een toepasselijke achternaam. Maar wie zijn het, wat doen ze en wat heeft hun naam opgeleverd? Vandaag deel 1: akoesticus Maarten Hornikx.

Naam: Maarten Hornikx
Weet veel van: geluid
Beroep: universitair docent, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e)

Welk commentaar krijg je op je naam?
Vroeger als kind kreeg ik wel eens de opmerking 'hoor je niks?' Nu gaat het meestal over de 'kx' op het eind. Dat is niet heel gangbaar in Nederland. In Belgie is het meer gebruikelijk. Mijn voorouders komen dan ook uit de grensstreek ten zuiden van Weert.

Wat onderzoek je?
Ik houd me voornamelijk bezig met het voorspellen van het geluid in binnenstedelijke gebieden. Door de grote verkeersstromen op binnenstedelijke wegen ontstaan hoge geluidniveau’s die niet eenvoudig te verminderen zijn. Ter indicatie, 44% van de EU gemeenschap is blootgesteld aan geluid dat de grenzen van hinder overschrijdt! Ik ben onder andere bezig met het rekenen aan de potentie van vegetatie in binnenstedelijke gebieden om het geluid te verminderen, denk aan vegetatiedaken en groene gevels. Een gerelateerd onderwerp, waarmee ik sinds mijn promotie bezig ben, is om stille gebieden in steden akoestisch beter te in kaart te brengen.

Speelde je naam een rol bij je studiekeuze?
Mijn naam heeft hier geen enkele rol in gespeeld. Ik ben bouwkunde gaan studeren aan de TU/e omdat ik de beta-vakken op de middelbare school leuk vond en daarnaast iets toegepast wilde doen. Binnen bouwkunde koos ik voor de afstudeerrichting 'fysische aspecten van de gebouwde omgeving'. Na een stage in Zweden over geluidvoortplanting in steden heb ik me gespecialeerd in geluid in de gebouwde omgeving. Het is een fascinerend vakgebied waarin de gezondheid en het welbevinden van de mens centraal staat, maar waarbij diepgang over de fysische verschijnselen van geluid onontbeerlijk is.

Maak je gebruik van je bijzondere naam?
Ik maak dankbaar gebruik van het feit dat mijn naam zelden voorkomt. Ik ben nog nooit een tweede Maarten Hornikx tegengekomen. Ik ben goed te vinden op internet bijvoorbeeld.

Ken je dr. Jos Hornikx, communicatiewetenschapper in Nijmegen? (Ik ontdekte hem op internet toen ik even checkte of je goed te vinden was.)
Jos is mijn broer. We zijn allebei in de wetenschap gerold. Ondanks dat we op twee geheel verschillende vakgebieden werken, is het interessant om elkaars ervaringen uit te wisselen wat betreft onderzoek en onderwijs.